Ε1(2013-2014)

llllllllllllllllll

   Η ΤΑΞΗ ΜΑΣ ΠΑΕΙ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ...
*Στο Μουσείο Επιστημών και Τεχνολογίας συμμετείχαμε στην εκπαιδευτική δράση: H επικοινωνία παλιά και σήμερα. 
 *Στην Κεντρική Βιβλιοθήκη παρακολουθήσαμε διαδραστική παρουσίαση για το ταξίδι της γραφής, ξεναγηθήκαμε και ζωγραφίσαμε σε tablets.
*Στο Μουσείο Παιδείας η κα Κοκκινάκη (εκπαιδευτικός) μας ξενάγησε και μας παρουσίασε τον τρόπο λειτουργίας και τα εποπτικά μέσα που χρησιμοποιούσαν  παλιά στα σχολεία.


MAΘΑΤΕ ΤΑ ΝΕΑ;
EKΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ ΓΙΑ ΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΤΥΠΟΥ
 Η κα Ανδρεάννα Κουφού (υπεύθυνη των Πολιτιστικών Θεμάτων της Πρωτοβάθμιας Εκπ/σης Αχαΐας) μας παρουσίασε το Μουσείο Τύπου Πάτρας μέσα από ειδικά σχεδιασμένο εκπαιδευτικό υλικό. Χωριστήκαμε σε ομάδες και μέσα από δραστηριότητες διαπιστώσαμε τις διαφορές των εφημερίδων στην πορεία των χρόνων ως προς τον τρόπο έκδοσης, τη μορφή, τις πληροφορίες που μπορούμε να αντλήσουμε, τα είδη των εφημερίδων. Εντοπίσαμε τα βασικά μέρη μιας εφημερίδας και φτιάξαμε παζλ.
 

ΜΑΘΑΤΕ ΤΑ ΝΕΑ;
ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΜΕ ΕΝΑΝ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟ!
Ο κ. Μιχάλης Βασιλάκης, δημοσιογράφος ήρθε στην τάξη μας. Συζητήσαμε μαζί του για το επάγγελμα του δημοσιογράφου, την έκδοση μιας εφημερίδας και τα θέματα που θα μπορούσε να έχει μια μαθητική εφημερίδα.
ΤΡΩΓΟΝΤΑΣ ΣΩΣΤΑ
ΕΙΜΑΣΤΕ ΠΑΝΤΑ ΚΑΛΑ!!
Στρώσαμε τραπέζι με σαρακοστιανά φαγητά και τα γευτήκαμε!!




ΚΥΡΑ - ΣΑΡΑΚΟΣΤΗ
Η Σαρακοστή είναι μια περίοδος 7 εβδομάδων που μας οδηγεί στη Μεγάλη Εβδομάδα. Ξεκινάει την Καθαρή Δευτέρα και τελειώνει το Μεγάλο Σάββατο. Παλιά σαν ημερολόγιο, για να μετρήσουν τις εβδομάδες της σαρακοστιανή περιόδου, έφτιαχναν την κυρά - Σαρακοστή, μια γυναίκα με τσεμπέρι, χέρια σταυρωμένα σε στάση προσευχής, χωρίς στόμα, γιατί νηστεύει και με 7 πόδια που αντιστοιχούν στις 7 εβδομάδες της Μεγάλης Σαρακοστής.
Κάθε Σάββατο έκοβαν από ένα πόδι, ενώ το τελευταίο, που κοβόταν το Μεγάλο Σάββατο, το τοποθετούσαν σε ένα ξερό σύκο και όποιος το έβρισκε ήταν ο τυχερός!
Διαβάσαμε το ποίημα της κυρά - Σαρακοστής:
 

 
και με χαρτόνι έφτιαξε ο καθένας τη δική του κυρά - Σαρακοστή.


 
MAΡΤΗΣ Ή ΜΑΡΤΙΑ

Ο Μάρτης ή Μαρτιά είναι ένα παμπάλαιο έθιμο, με βαλκανική διασπορά. Πιστεύεται ότι έχει τις ρίζες του στην Αρχαία Ελλάδα, και συγκεκριμένα στα Ελευσίνια Μυστήρια. Οι μύστες των Ελευσίνιων Μυστηρίων έδεναν μια κλωστή, την Κρόκη, στο δεξί τους χέρι και το αριστερό τους πόδι.
Από τη 1η ως τις 31 του Μάρτη , τα παιδιά φορούν στον καρπό του χεριού τους ένα βραχιολάκι, φτιαγμένο από στριμμένη άσπρη και κόκκινη κλωστή, τον Μάρτη ή Μαρτιά. Σύμφωνα με τη λαϊκή παράδοση, ο Μάρτης προστατεύει τα πρόσωπα των παιδιών από τον πρώτο ήλιο της Άνοιξης, για να μην καούν. Τον φτιάχνουν την τελευταία μέρα του Φλεβάρη και τον φορούν την πρώτη μέρα του Μάρτη, πριν βγουν από το σπίτι.
Σε μερικές περιοχές ο Μάρτης φοριέται στο μεγάλο δάχτυλο του ποδιού σαν δαχτυλίδι για να μην σκοντάφτει ο κάτοχός του. Το βραχιολάκι αυτό το βγάζουν στο τέλος του μήνα, ή το αφήνουν πάνω στις τριανταφυλλιές όταν δουν το πρώτο χελιδόνι, για να τον πάρουν τα πουλιά και να χτίσουν τη φωλιά τους.
Φτιάξαμε κι εμείς το δικό μας Μάρτη και τον φορέσαμε..




Mαθαίνοντας για την Καστοριά..
Η Κοινωνική Λειτουργός του σχολείου μας, κα Αναστασία Τοτονίδου, μας μίλησε για την πατρίδα της, την Καστοριά.

  Ιδιαίτερη εντύπωση μας έκανε το αποκριάτικο έθιμο της Μπουμπούνας.
Το έθιμο αυτό, όπως και τα περισσότερα αποκριάτικα έθιμα, ανάγεται στην αρχαιότητα. Το άναμμα της Μπουμπούνας είναι ένα από τα πλέον διαδεδομένα έθιμα της Δυτικής Μακεδονίας και σηματοδοτεί το τέλος του καρναβαλιού. Γύρω από τις φωτιές, το βράδυ μαζεύονται οι παρευρισκόμενοι και με τη συνοδεία παραδοσιακής μουσικής από λαϊκές ορχήστρες συμμετέχουν στο γλέντι που κρατάει μέχρι το σβήσιμο της φλόγας. Ταυτόχρονα προσφέρονται διάφορα αποκριάτικα εδέσματα, κρασί, χαλβάς, ελιές και ψητό λουκάνικο και χοιρινό.





Χαρταετός πετά στον ουρανό....

Συζητήσαμε για την ιστορία του χαρταετού.

Ακούσαμε και είδαμε βιντεάκι με το ορχηστρικό κομμάτι του Μ.Θεοδωράκη: Oι χαρταετοί.

Παρακολουθήσαμε κατασκευή χαρταετού με παραδοσιακό τρόπο από τον κ. Τσίρο Παναγιώτη.



     
Ένας συγγραφέας στην τάξη μας...
Στην τάξη μας ήρθε και μας μίλησε για τη ζωή και το συγγραφικό του έργο ο κ. Παναγιώτης Χαλούλος, εκπαιδευτικός - συγγραφέας.

Λίγα λόγια για τον ίδιο:
O Παναγιώτης Χαλούλος, φιλόλογος καθηγητής, διορίστηκε στη Μέση Εκπαίδευση το 1982 και από το 1984 μέχρι τη συνταξιοδότησή του υπηρέτησε στο 10ο Γυμνάσιο Πατρών.
Έχει δημιουργήσει και δημοσιεύσει στο διαδίκτυο http://users.ach.sch.gr/pchaloul πλούσιο υλικό σε ιστοσελίδες, για την πραγματοποίηση μαθημάτων Ιστορίας με χρήση Η/Υ, μαθήματα τα οποία πραγματοποίησε σε πειραματικές διδασκαλίες τα τελευταία σχολικά έτη.
Έλαβε μέρος στο διαγωνισμό του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου (2003) για τη συγγραφή των νέων σχολικών βιβλίων του Γυμνασίου, ως μέλος δύο συγγραφικών ομάδων.
Είχε την επιμέλεια της αναθεωρημένης - βελτιωμένης έκδοσης σχολικού βοηθήματος "Ελένη Μαλούκου - Ανθή Σαμπάνη - Άντα Στούμπη, "Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή, Γ΄ Γυμνασίου", εκδ. Πατάκη, Αθήνα 2003.

Έργα του:

(2011) Πατρινό καρναβάλι: Ο γάμος της Γιαννούλας της κουλουρούς, Το Δόντι
(2010) Ιστορία για το γυμνάσιο: Aρχαία ιστορία, Ζήτη
(2008) Ιστορία για το γυμνάσιο, Ζήτη
(2006) Εύθυμα παραμύθια διασκευασμένα για το θέατρο, Περί Τεχνών
(2006) Ιστορία για το γυμνάσιο, Ζήτη
(2006) Ιστορία για το γυμνάσιο, Ζήτη
(2005) Ιστορία για το γυμνάσιο, Ζήτη



  Αναφερθήκαμε ιδιαίτερα στο βιβλίο που έγραψε για τη Γιαννούλα την Κουλουρού και παρακολουθήσαμε παράσταση που είχαν δώσει οι μαθητές του 10ου Γυμνασίου Πατρών.


Δημιουργίες με τάγκραμ!
Το τάγκραμ μπορεί να δημιουργηθεί από ένα τετράγωνο που κόβεται σε επτά άλλα μικρότερα σχήματα τα οποία μπορούν να δημιουργήσουν άλλα σχήματα και εικόνες. Χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά στην Κίνα πριν από χιλιάδες χρόνια.


ΤΡΩΓΟΝΤΑΣ ΣΩΣΤΑ
ΕΙΜΑΣΤΕ ΠΑΝΤΑ ΚΑΛΑ!!
H Mαρία έφερε πορτοκάλια από τον κήπο της, στίφτη από το σπίτι και έτσι ήπιαμε φρέσκο χυμό πορτοκάλι!!
 
ΤΡΩΓΟΝΤΑΣ ΣΩΣΤΑ
ΕΙΜΑΣΤΕ ΠΑΝΤΑ ΚΑΛΑ!!
H διατροφολόγος - διαιτολόγος κα Αποστολοπούλου Κων/να ήρθε στην τάξη μας, μας εξήγησε τι πρέπει να περιλαμβάνουν καθημερινά τα γεύματά μας και ποιες τροφές πρέπει να αποφεύγουμε. Είχε ετοιμάσει μια υπέροχη παρουσίαση γι'αυτό το θέμα και ένα φυλλάδιο για εμάς και τους γονείς μας με συμβουλές για την καθημερινή μας διατροφή. Συζητήσαμε μαζί της τις απορίες μας και στο τέλος της τραγουδήσαμε το τραγούδι με τα ΝΑΙ και ΟΧΙ της διατροφής μας. 
Την ευχαριστούμε ιδιαίτερα γι' αυτή την ενημέρωση και για τον χρόνο που αφιέρωσε.

Δείτε μερικά ενδεικτικά γεύματα:


Ενδεικτικά πρωινά
1) γάλα με δημητριακά,1 φρούτο
2)χυμό πορτοκάλι, γάλα, ψωμί με φυτικό βούτυρο και μέλι ή μαρμελάδα
3)γάλα και τοστ και χυμό

Ενδεικτικά κολατσιό στο σχολείο
 1) 1 σάντουιτς με τυρί, άπαχο ζαμπόν και μαρούλι ή ντομάτα
 2) 1 κουλούρι Θεσ/νίκης και χυμό
 3) φρούτα
 4) σταφιδόψωμο

Ενδεικτικά μεσημεριανά
1) λαδερά ή όσπρια με ψωμί και τυρί
2) κοτόπουλο ή αυγά με σαλάτα και ψωμί
3) ψάρι με σαλάτα και ψωμί
4)μακαρόνια με σάλτσα ντομάτας και σαλάτα και τυρί
5) μοσχάρι ή μπιφτέκια με σαλάτα και ψωμί ή πατάτες

Ενδεικτικά απογευματινά
1) φρούτα
2) γιαούρτι με μέλι
3) γάλα και 1 κομμάτι κέικ
Ενδεικτικά βραδινά
1)σπιτική χορτόπιτα ή τυρόπιτα
2)μακαρόνια με σάλτσα ντομάτας και τυρί
3) γάλα και 1 τοστ
4) σούπες π.χ. τραχανά


 Αποκριάτικη κάρτα με ευχές για τους φίλους μας στο 3ο Δημοτικό Σχολείου Ρεθύμνου


Γαλλο - Αγγλικό λεξικό σχολικών αντικειμένων
 

Aμυγδαλιά, η νυφούλα του χιονιά... 
  • Μιλήσαμε για την αμυγδαλιά, τα αμύγδαλα, τον μύθο, είδαμε σχετικά έργα μεγάλων ζωγράφων, συμπληρώσαμε παζλ.


     
    • Διαβάσαμε το ποίημα Η νυφούλα από το βιβλίο Ποιήματα για το φθινόπωρο και τον χειμώνα.
      • Είδαμε βίντεο με το τραγούδι Eτίναξε την ανθισμένη αμυγδαλιά.. 
    • Παρακολουθήσαμε παρουσίαση powerpoint με αινίγματα, παροιμίες και με το τι μας δίνει η αμυγδαλιά.
    • Φάγαμε αμύγδαλα και σοκολάτα αμυγδάλου.




      • Κατασκευάσαμε αμυγδαλιές με ποπ κορν και χαρτόνι.

ΚΟΠΗ ΠΡΩΤΟΧΡΟΝΙΑΤΙΚΗΣ ΠΙΤΑΣ
Κόψαμε την πρωτοχρονιάτικη πίτα μας μαζί με τη συγγραφέα κα Σμυρλή. Την πεντανόστιμη πίτα είχε φτιάξει η μαμά της Γιώτας, στην οποία έπεσε το φλουρί και πήρε ένα βιβλίο (προσφορά από τον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων του σχολείου μας).




Μια συγγραφέας στην τάξη μας...
 
 Την τάξη μας επισκέφτηκε (με αφορμή την ενότητα της Γλώσσας για τα βιβλία - βιβλιοθήκες)η συγγραφέας κα Παναγιώτα Σμυρλή. Συζητήσαμε μαζί της και της κάναμε ερωτήσεις. 'Ηταν μια ξεχωριστή εμπειρία καθώς μας μάγεψε και μας ταξίδεψε με τον τρόπο που μας απαντούσε. Άγγιξε τις καρδιές μας και μας μετέδωσε την αγάπη για τα βιβλία και το γράψιμο...




Το κείμενο που ακολουθεί προέκυψε από τη συζήτηση και τις απαντήσεις που πήραμε.

Η κυρία Παναγιώτα Σμυρλή γεννήθηκε πριν από 54 χρόνια στην Πάτρα από πατέρα Μικρασιάτη και μητέρα από τη Ναύπακτο. Μέχρι σήμερα μένει στην Πάτρα μαζί με το σύζυγο και τους  2 γιους της. Θυμάται με νοσταλγία τα καλοκαίρια των παιδικών της χρόνων στη Ναύπακτο. Εκεί μάλιστα πήγε για πρώτη φορά σχολείο . Θεωρεί δε τον Γαύρο Ναυπακτίας γενέθλιο τόπο της.

Της αρέσουν τα ταξίδια, τα γλυκά και τα καπέλα. Έχει 40 καπέλα τα οποία πολλές φορές έχουν λειτουργήσει σαν πηγή έμπνευσης για τα βιβλία της.

Απεχθάνεται το ψέμα και την υποκρισία. Πιστεύει ότι πολλοί το χρησιμοποιούν για να κρυφτούν. Το ψέμα γεννάει και άλλα ψέματα. Κρύβει τη χαρά. Ο άνθρωπος που λέει ψέματα ξεγελά τους άλλους, αλλά και τον ίδιο του τον εαυτό.

Η αντίστασή της σε όλα όσα συμβαίνουν είναι το χαμόγελο και η θετική σκέψη.

Όταν ήταν μικρή, κατάλαβε ότι ήθελε να ασχοληθεί με κάτι που να έχει σχέση με την τέχνη. Της άρεσε να λέει ιστορίες. Ήταν καλή μαθήτρια, έγραφε στη σχολική εφημερίδα και έπαιζε στα θεατρικά του σχολείου. Τελικά, έγινε λογίστρια και πολύ μετά ασχολήθηκε με τη συγγραφή βιβλίων.

Η ιδέα για ένα βιβλίο έρχεται όταν δονείται από κάποιο συμβάν η χορδή της καρδιάς. Η έμπνευση έρχεται ακάλεστη ακόμα κι ώρες που κάνει καθημερινές ασχολίες π.χ. την ώρα που μαγειρεύει. Κρατά σημειώσεις για ό,τι της προκαλεί εντύπωση.

Μας μίλησε για το πώς εμπνεύστηκε το βιβλίο της Ο γάτος με το ψάθινο καπέλο. Ήταν μια συγκινητική ιστορία και αφορούσε ένα παιδί των φαναριών, γι’ αυτό και μέρος των εσόδων του βιβλίου   δίνονται στη UNICEF και έχουν βοηθηθεί με πολλούς τρόπους αρκετά παιδιά να ξεφύγουν από την εκμετάλλευση.

Τόνισε ότι αυτό που κάνει δεν το θεωρεί επάγγελμα. Γράφει όταν έχει κάτι να πει δραπετεύοντας σε ένα φανταστικό κόσμο,  τα παραμύθια μιλούν για τις πιο μεγάλες αλήθειες με το λούστρο της αθωότητας.

Τέλος μας εξήγησε και τη διαδικασία που ακολουθείται από τη συγγραφή μέχρι τη διάθεση ενός βιβλίου στο κοινό.

Έργα της





  • Εφτά φεγγάρια, μυθιστόρημα Εμπειρία εκδοτική, 2008 ISBN 9604172238
  • Τα τζοβαΐρια της αγάπης, συλλογή διηγημάτων, Εμπειρία εκδοτική, 2006, ISBN 960-417-160-7
  • Έρωτας ποταμός, μυθιστόρημα, Εμπειρία εκδοτική, 2004, ISBN 960-417-061-9
  • Ο γάτος με το ψάθινο καπέλο, εκδόσεις Καστανιώτη, 2001, ISBN 960-03-3191-Χ
  • Ανθείας 201, εκδόσεις Εντός, 2000
  • Η σφυρίχτρα της  Στέφης, παραμύθι, εκδόσεις Εμπειρία Εκδοτική 2009



Αλληλογραφώντας με την Ε1 του 3ου Δημοτικού Σχολείου Ρεθύμνου
Μας έστειλαν αυτή την επιστολή:
 Και εμείς τους απαντήσαμε:
 
Ε1 61ου Δ.Σ. Πάτρας                                                                                                 Πάτρα,24-1-2014

Αγαπητοί φίλοι και δασκάλα της Ε1 τάξης,
Σας ευχόμαστε κι εμείς με τη σειρά μας καλή και δημιουργική χρονιά. Είμαστε 10 μαθητές (3 κορίτσια και 7 αγόρια) της Ε1 τάξης. Χαρήκαμε πολύ όταν η δασκάλα μας  μας διάβασε το γράμμα σας. Πήραμε μια γεύση για το σχολείο και την πόλη που ζείτε.  Σας γράφουμε κι εμείς μερικά πράγματα για το σχολείο μας και την Πάτρα.
Το σχολείο μας έχει 140 παιδιά και 9 τμήματα και βρίσκεται στην περιοχή Ζαρουχλέικα, 5 χιλιόμετρα από το κέντρο της Πάτρας. Κτίστηκε πριν από 40 περίπου χρόνια. Φέτος υλοποιούμε προγράμματα αγωγής υγείας (διατροφή), περιβαλλοντικά (ενέργεια μέσα από το παιχνίδι) και πολιτιστικά (μουσεία – Τύπος), κάνουμε πολλές σχετικές επισκέψεις, δραστηριότητες και διοργανώνουμε και ενημερώσεις. Έχουμε δημιουργήσει και ένα ιστολόγιο (http://skasiarxeio-de.blogspot.gr/p/ta.html) στο οποίο αναρτούμε μερικά από αυτά που κάνουμε.
Η Πάτρα βρίσκεται στον νομό Αχαΐας. Η αλήθεια είναι ότι η περιγραφή του Ρεθύμνου που μας στείλατε ταιριάζει απόλυτα και στη δική μας πόλη. Το λιμάνι , το κάστρο, τα ρωμαϊκά μνημεία, το αρχαιολογικό μουσείο, η εκκλησία του Αγίου Ανδρέα, η εκκλησία του Παντοκράτορα (αντίγραφο της Αγίας Σοφίας),  το θέατρο Απόλλων (έργο του Τσίλερ), τα  σιντριβάνια  με τα λιοντάρια στην κεντρική πλατεία Β. Γεωργίου, οι σκάλες Αγίου Νικολάου και ο  φάρος είναι μερικά από τα χαρακτηριστικά σύμβολα της πόλης μας. Το Καρναβάλι μας είναι  παγκοσμίως γνωστό και κάθε χρόνο έρχονται χιλιάδες επισκέπτες. Τους καλοκαιρινούς μήνες διοργανώνονται παραστάσεις και συναυλίες στο Ρωμαϊκό Ωδείο.
Ελπίζουμε να σας δώσαμε μια εικόνα για το σχολείο και την πόλη μας.
Καλή συνέχεια!!!
Φιλικά,
Ο Γιώργος, ο Αποστόλης, ο Ηλίας, ο Δημήτρης,
ο Φίλιππος, ο Άγγελος, ο Δημήτρης,
η Μαρία, η Γιώτα, η Μαριάννα και
η κυρία Φωτεινή
Υ.Γ. Σας στέλνουμε και μερικά βιντεάκια που φτιάξαμε με φωτογραφίες από την προχθεσινή εκπαιδευτική μας επίσκεψη σε μέρη της Άνω Πόλης.



Kaτασκευή κάρτας και σελιδοδείκτη με
τα σοφά λόγια των 3 Ιεραρχών


Επίσκεψη στον ιερό ναό Παντοκράτορα Πάτρας

Επισκεφθήκαμε τον ιερό ναό Παντοκράτορα Πάτρας. Εκεί ενημερωθήκαμε από τον π. Περικλή για την ιστορία του ναού, την αρχιτεκτονική του, τη σπουδαιότητά του και συζητήσαμε μαζί του τις απορίες μας. Μπορείτε να βρείτε αυτές τις πληροφορίες και στην καταπληκτική ιστοσελίδα του ναού http://www.inpp.gr/.



Επίσκεψη στο Κάστρο της Πάτρας - Η πόλη μας από ψηλά...


 Επίσκεψη στο Μουσείου Λαϊκής Τέχνης Δήμου Πατρέων

  • Πριν από την επίσκεψη
Φέραμε στην τάξη και παρουσιάσαμε τις συλλογές μας.

Διαβάσαμε το βιβλίο ΜΕΣ ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ.
Είδαμε βίντεο με τους κανόνες συμπεριφοράς μέσα σε ένα μουσείο ΟΜΙΚΡΟΣ ΝΙΚΟΛΑΣ ΠΑΕΙ ΜΟΥΣΕΙΟ.

Γράψαμε σε χαρτόνια και ζωγραφίσαμε αυτούς τους κανόνες.


Γράψαμε το αλφαβητάρι του Μουσείου.



Συμπληρώσαμε φύλλα εργασίας, ζωγραφίσαμε ένα άγαλμα, φτιάξαμε παζλ με κομμάτια από σπασμένα αντικείμενα μουσείου, γράψαμε τα ονόματά μας με γράμματα από το αρχαίο ελληνικό αλφάβητο, κάναμε διαλόγους ανάμεσα σε ένα άγαλμα και ένα παιδί κλπ.


Ακούσαμε το τραγούδι ΜΕΣ ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ από τη Λιλιπούπολη.

Παίξαμε το παιχνίδι Αγαλματάκια, ακούνητα, αμίλητα, αγέλαστα μέρα ή νύχτα;


  •  Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης ξεναγηθήκαμε στο μουσείο. 

  •  Μετά την επίσκεψη συζητήσαμε τις εντυπώσεις μας και συγκρίναμε τα αντικείμενα που χρησιμοποιούσαν κάποτε οι άνθρωποι με αυτά που χρησιμοποιούν σήμερα. Ακόμα, κάναμε σύγκριση των μηχανών που χρησιμοποιούσαν για να τυπώνουν με αυτές που είχαμε δει σε προηγούμενη επίσκεψη στην εφημερίδα ΓΝΩΜΗ.

Μουσικό όργανο της βροχής

Η ράβδος βροχής ή  rain stick έχει ρίζες ινδιάνικες και υπήρχε η πίστη πως όταν κάποιος τη χρησιμοποιούσε για να μιμηθεί τον ήχο της βροχής, μπορούσε να φέρει καταιγίδα.

Έπαιρναν ένα κούφιο κομμάτι ξύλου όπως π.χ. ένα μεγάλο καλάμι στο οποίο μέσα έβαζαν σπόρους ή πετραδάκια, καρφώνοντας πάνω στο ξύλο καρφιά ή βελόνες από κάκτους. Έτσι κάθε φορά που οι σπόροι περνούσαν από τα καρφιά, ο ήχος θύμιζε τον ήχο της βροχής.

Φτιάξαμε κι εμείς ένα παρόμοιο όργανο της βροχής (με αφορμή την ενότητα της Γλώσσας για τη Μουσική).

Δείτε τα υλικά που χρησιμοποιήσαμε:



Δείτε τον τρόπο κατασκευής:

 


Στο τέλος φτιάξαμε μια μικρή ορχήστρα με τα όργανα της μουσικής.



 
Μ' ένα βιβλίο συντροφιά...
Με αφορμή την ενότητα της Γλώσσας για τα βιβλία και τις βιβλιοθήκες:
*  επισκεφθήκαμε τη βιβλιοθήκη του σχολείου μας,
* συζητήσαμε για τους κανόνες λειτουργίας της, τον τρόπο δανεισμού,
* μιλήσαμε για την ταξινόμηση των βιβλίων, τα είδη τους, τα κριτήρια επιλογής ενός βιβλίου, 
* παρατηρήσαμε τα εξώφυλλα των βιβλίων, διαβάσαμε περιλήψεις από μερικά οπισθόφυλλα και
* ο καθένας επέλεξε ένα βιβλίο, το διάβασε, συμπλήρωσε ένα έντυπο βιβλιοπαρουσίασης, το παρουσίασε στους υπόλοιπους και όλα μαζί τα βάλαμε στη γωνιά που έχουμε στην τάξη για το βιβλίο.
 

 

Mια καλημέρα είναι αυτή....

Στα Αγγλικά

 
Στα Γαλλικά




Χριστουγεννιάτικα σπιτάκια από μπισκότα
(για να γλυκαθούμε και λιγάκι...)




Χριστουγεννιάτικα στολίδια από πηλό
Φτιάξαμε στολίδια από πηλό με κουπάτ. Στη συνέχεια, αφού ψήθηκαν, τα βάψαμε με μαρκαδόρους, νερομπογιές, τέμπερες.
Ευχαριστούμε το εργαστήρι κεραμικής ROZOS για την προσφορά και ψήσιμο του πηλού και τις χρήσιμες οδηγίες. 
 

 
Χριστόψωμο, το "ψωμί του Χριστού"
  • Βρήκαμε πληροφορίες για το Χριστόψωμο και τις παραδόσεις που σχετίζονται με αυτό σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας.
  • Φτιάξαμε τα δικά μας Χριστόψωμα και τα στολίσαμε.


Aν θέλετε κι εσείς να φτιάξετε τα δικά σας Χριστόψωμα, σας δίνουμε τη συνταγή:

Συστατικά

    1000 γρ. αλεύρι

    20 γρ. αλάτι

    1 φακελάκι μαγιά ξερή ή 25 γρ. φρέσκια

    650 γρ. χλιαρό νερό

Οδηγίες

    Ανακατεύουμε όλα τα υλικά μαζί, τα κάνουμε μια ζύμη και την βάζουμε για 12 ώρες στο ψυγείο.

    Κάνουμε ένα ψωμί, το ψεκάζουμε λίγο με νερό και ρίχνουμε επάνω σπόρους ή το αλευρώνουμε λίγο ή και δύο.

    Τα ψήνουμε στους 200 βαθμούς για 40 λεπτά, έως και 50 λεπτά.

    Ενδιάμεσα, ανοίγουμε τον φούρνο και το ψεκάζουμε και έτσι παίρνει ένα ωραίο χρώμα και η κόρα του γίνετε τραγανή.

    Μπορούμε και έως 15 μέρες να κρατήσουμε τη ζύμη στο ψυγείο.

    Όσες περισσότερες μέρες μένει η ζύμη στο ψυγείο, τόσο πιο αφράτο γίνεται  το ψωμί.
Καλή επιτυχία!!!



Χριστουγεννιάτικες πινελιές...

 Χριστουγεννιάτικο δέντρο με στολίδια που φτιάξαμε και με γιρλάντα από ποπ κορν


Χιονισμένο τοπίο
Χριστουγεννιάτικο δέντρο με στολίδια από πλαστικά καπάκια
Χιονάνθρωπος


 Χριστουγεννιάτικο δέντρο με στολίδια τις ευχές μας, κλαδιά τις παλάμες μας και αστέρι από πλαστικά καπάκια



 Christmas words

Στα Αγγλικά ο καθένας μας έφτιαξε ένα εικονογραφημένο βιβλιαράκι για τα  Χριστούγεννα με το σχετικό λεξιλόγιο.

 



Μαθαίνω να κυκλοφορώ με ασφάλεια... (2)
Επίσκεψη στο Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής του Δήμου Πατρέων "ΠΑΝΟΣ ΜΥΛΩΝΑΣ"
Η επίσκεψή μας στο Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής ήταν μια ξεχωριστή εμπειρία. Μάθαμε πώς να κυκλοφορούμε ως πεζοί, οδηγοί αυτοκινήτου και ποδηλάτες αξιοποιώντας τις καταπληκτικές εγκαταστάσεις του χώρου. Θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε ιδιαίτερα τους ανθρώπους που μας υποδέχτηκαν και μας πρόσφεραν τη γνώση και την εμπειρία τους. 
 

ΜΙΚΡΟΙ ΑΓΙΟΓΡΑΦΟΙ...
Με αφορμή το μάθημα στα Θρησκευτικά  Πώς είναι χτισμένη και διακοσμημένη μια εκκλησία, επισκεφθήκαμε τον ναό της ενορίας μας. Παρακολουθήσαμε τη Θεία Λειτουργία, παρατηρήσαμε την αρχιτεκτονική του ναού, τη διακόσμησή του και ζωγραφίσαμε σε φύλλο εργασίας τις εικόνες του τέμπλου.






  Το ταξίδι της ενέργειας στον υδροηλεκτρικό σταθμό της ΔΕΗ 

Επισκεφθήκαμε τον υδροηλεκτρικό σταθμό της ΔΕΗ στον Γλαύκο. Ξεναγηθήκαμε στον χώρο του εργοστασίου, στο μουσείο, είδαμε βίντεο, ενημερωθήκαμε από τον υπεύθυνο και απολαύσαμε τη φυσική ομορφιά του περιβάλλοντος χώρου του εργοστασίου. Ακολουθήσαμε τους δρόμους του νερού του ποταμού από τις πηγές του ως το εργοστάσιο και στη συνέχεια το ταξίδι της ενέργειας ως εμάς, τους καταναλωτές. Παράλληλα, ήταν και ένα ταξίδι στον χρόνο, καθώς είχαμε την ευκαιρία να δούμε παλιές μηχανές, εργαλεία και να μάθουμε την ιστορία του πρώτου τέτοιου εργοστασίου στην Ελλάδα.








 ΔΙΥΛΙΣΤΗΡΙΟ ΝΕΡΟΥ ΤΗΣ ΔΕΥΑΠ 

Στο διυλιστήριο νερού της ΔΕΥΑΠ ενημερωθήκαμε για τις διαδικασίες καθαρισμού του νερού, ώστε να είναι πόσιμο. Είναι αλήθεια ότι έχαμε πολλές απορίες σχετικά με τους ελέγχους, τον τρόπο καθαρισμού κλπ.


ΤΡΩΓΟΝΤΑΣ ΣΩΣΤΑ
ΕΙΜΑΣΤΕ ΠΑΝΤΑ ΚΑΛΑ!!
  •  Μιλήσαμε για τις τροφές και τα συστατικά τους.
  • Φτιάξαμε την πυραμίδα των τροφών και των δραστηριοτήτων.
  • Χωρίσαμε τις τροφές σε ομάδες και φτιάξαμε το σπιτάκι κάθε ομάδας.



 ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΑΝΔΡΕΑΣ
Ο ΠΟΛΙΟΥΧΟΣ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ ΜΑΣ
  • Βρήκαμε πληροφορίες και είδαμε βίντεο με τον βίο του.
  • Κολλήσαμε την εικόνα του και τις πληροφορίες και φτιάξαμε κάρτα.

Μαθαίνω να κυκλοφορώ με ασφάλεια... (1)
  • Χρησιμοποιήσαμε εκπαιδευτικό λογισμικό για την κυκλοφοριακή αγωγή.
  • Είδαμε βίντεο.
  • Μιλήσαμε για τον κ.ο.κ.
  • Ζωγραφίσαμε τα σήματα.





  • Ενημερωθήκαμε από Αξιωματικό της Ομάδας Ελέγχου Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων της Τροχαίας Πατρών. 





Πεπτικό σύστημα - Τα δόντια μας - Η αρχή του ταξιδιού της τροφής…
*  Μιλήσαμε για τη σημασία του στόματος και συμπληρώσαμε σχετικό ερωτηματολόγιο.
*  Φτιάξαμε ομοίωμα οδοντοστοιχίας, εντοπίσαμε τα είδη των δοντιών και τη λειτουργία τους.

*  Βρήκαμε εκφράσεις που σχετίζονται με τα δόντια και τις αναλύσαμε.
*  Φτιάξαμε τον κύριο Δοντούλη και μιλήσαμε για τα μέρη του δοντιού.

*  Παρακολουθήσαμε βιντεάκια με θέμα τη στοματική υγιεινή και τη «Δόνα τερηδόνα».


*  Φτιάξαμε οδοντόβουρτσες, είδαμε βίντεο και μάθαμε πώς να βουρτσίζουμε τα δόντια μας.





*  Μιλήσαμε για τη χρήση της οδοντόβουρτσας, του οδοντικού νήματος, των  μεσοδόντιων  βουρτσών και του στοματικού διαλύματος.

*  Αρχίσαμε να κρατάμε ημερολόγιο για το βούρτσισμα των δοντιών μας.
*  Ακούσαμε το «Δε φοβάμαι τον οδοντογιατρό» από cd.




Χρωματίζοντας μάνταλα…
Μάνταλα είναι σχήματα, εικόνες και μορφές που κινούνται και κατευθύνονται προς το κέντρο μιας επιφάνειας. Η λέξη προέρχεται από την αρχαία ινδική γλώσσα και σημαίνει κύκλος. Τα παιδιά χρωμάτισαν μάνταλα κάνοντας φανταστικούς συνδυασμούς χρωμάτων. Μετά τα κόλλησαν σε πλαστικά πιάτα  φτιάχνοντας καδράκια.








ΦΥΣΗΞΕ ΑΝΕΜΟΣ…
 

Στα πλαίσια του μαθήματος της Γλώσσας παρακολουθήσαμε βιντεάκια από ανεμόμυλους των νησιών του Αιγαίου, μιλήσαμε για την αρχιτεκτονική τους, τον τρόπο λειτουργίας τους, τη σπουδαιότητά τους για την τοπική κοινωνία και τη δουλειά του μυλωνά. Αποφασίσαμε να φτιάξουμε τους δικούς μας ανεμόμυλους και να στολίσουμε με αυτούς την τάξη μας.






ΝΟΕΜΒΡΗΣ 1973 – ΝΟΕΜΒΡΗΣ 2013
40 ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ….
          Στο σχολείο μας γιορτάσαμε την επέτειο του Πολυτεχνείου. Η τάξη μας συμμετείχε στη γιορτή με ένα θεατρικό δρώμενο. Ελπίζουμε να συγκινήσαμε και να προβληματίσαμε…













"Φτου και βγαίνω... στη Βιβλιοθήκη μου πηγαίνω"
Στη Δημοτική Βιβλιοθήκη Πάτρας συμμετείχαμε στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα: "Φτου και βγαίνω... στη Βιβλιοθήκη μου πηγαίνω". Aρχικά πήγαμε στο παιδικό τμήμα, χωριστήκαμε σε ομάδες και παίξαμε τις ζωγραφομαχίες. Στη συνέχεια ανεβήκαμε στο αναγνωστήριο, ενημερωθήκαμε για τον τρόπο αναζήτησης και δανεισμού βιβλίων  και είδαμε τον ειδικό εξοπλισμό που μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα ΑΜΕΑ.











ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΓΝΩΜΗ
Μάθαμε για τα στάδια έκδοσης μιας εφημερίδας και είδαμε από κοντά τη σχετική διαδικασία.







EΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΟ ΡΩΜΑΪΚΟ ΩΔΕΙΟ


Επισκεφθήκαμε το Ρωμαϊκό Ωδείο της πόλης μας. Μας δόθηκε η ευκαιρία να συζητήσουμε για τα διάφορα μέρη του αρχαίου θεάτρου, τη σημασία του θεάτρου στην Αρχαία Ελλάδα και στα Ρωμαϊκά χρόνια, να δοκιμάσουμε την εξαιρετική ακουστική του και να απολαύσουμε τα παιδιά της Δ1 σε ένα θεατρικό δρώμενο με θέμα την Περπερούνα.








ΤΟ ΠΡΟΑΥΛΙΟ ΟΜΟΡΦΑΙΝΕΙ….
Με τη βοήθεια της δασκάλας μας και της εκπαιδευτικού των Αγγλικών βάψαμε τα παγκάκια στο προαύλιο…

Τα παγκάκια μας


                                                   πριν

                                           
                                           και μετά....







ΤΕΛΙΚΑ, ΤΗ……ΒΑΨΑΜΕ!!!
Βάψαμε την τάξη μας με τη βοήθεια γονέων που προσφέρθηκαν να βοηθήσουν. Δείτε το αποτέλεσμα!!! Mια τάξη γεμάτη χρώμα!!!





Γίναμε ταξιδιώτες της γραφής!!!
Στην τάξη μας φιλοξενήσαμε τη βαλίτσα “Tαξιδιώτης της γραφής” με εκπαιδευτικό υλικό από τη βιβλιοθήκη του Ευγενίδου Ιδρύματος. Παρακολουθήσαμε σχετική παρουσίαση ppt, κινούμενα σχέδια με την ιστορία της γραφής. Ήρθαμε σε επαφή με τα υλικά γραφής και γράψαμε με πένα, κιμωλία, καλάμι πάνω σε κερί, πηλό, μαυροπίνακα. Μιλήσαμε για τον πάπυρο, την περγαμηνή, το χαρτί, τον δίσκο της Φαιστού και τα είδαμε. Συμπληρώσαμε φύλλα εργασίας (ιδεογράμματα, σφηνοειδής γραφή, γραφή τυφλών, πρωτόγραμμα) και παίξαμε ένα παιχνίδι μνήμης. Ήταν ένα ταξίδι στο χρόνο και στη γνώση και το χαρήκαμε όλοι μας πολύ!!!

 



ΤΑ ΣΤΡΑΤΙΩΤΑΚΙΑ ΤΗΣ ΕΙΡΗΝΗΣ








Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου